Goede Beginners scooter

FreekDG

New Member
Hoi,

Ik ben bijna 16 en wil dan graag zo snel mogelijk mijn eerste scooter halen. Ik weet niet zeker wat voor een scooter ik moet halen, een 4 takt of een 2 takt. En als ik de vraag op dit antwoord weet, welke scooter is dan mooi als beginner? Het moet een scooter zijn die een comfortabele snelheid van de 75 +/- kan rijden, door hem op te voeren. Ook zou het wel fijn zijn als hij het elke schooldag doet, want ik ben van plan er mee naar school te gaan. Iemand goede ideeën?
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Uitlaat kan in het ergste geval helemaal dichtslibben, zo erg dat vervanging soms de beste optie is. Maar met een goede afstelling, goed functionerende oliepomp en hoogwaardige olie heb je er geen last van.

75 gps is best snel voor een 4t bromscooter. Dan moet je eigenlijk altijd naar 80cc.
Wij hebben 3 Vespa LX 2 takt en een Piaggio Typhoon 2 takt.
Allemaal met oliepomp, bougies zijn altijd mooi schoon, rijden zo'n 65 km/u.
Wel alles goed afgesteld.
Ontkolen is iets uit de vorige eeuw, toen rolden de zwarte roetkogels door je uitlaat en groeide de uitlaatpoort langzaam dicht.
Post automatically merged:

Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal begrijp wat ontkolen inhoudt. Uitlaat vol met (? zeg het maar)
...
Hoi,

Ik ben bijna 16 en wil dan graag zo snel mogelijk mijn eerste scooter halen. Ik weet niet zeker wat voor een scooter ik moet halen, een 4 takt of een 2 takt. En als ik de vraag op dit antwoord weet, welke scooter is dan mooi als beginner? Het moet een scooter zijn die een comfortabele snelheid van de 75 +/- kan rijden, door hem op te voeren. Ook zou het wel fijn zijn als hij het elke schooldag doet, want ik ben van plan er mee naar school te gaan. Iemand goede ideeën?
4T is gewoon veel zuiniger en onderhoud is een stuk minder dan een 2T, maar een 2T is wel stukken sneller en makkelijker te opvoeren.

Ik zou persoonlijk gewoon voor een 50cc 2t scooter gaan en dan gewoon vario veranderen / andere uitlaat monteren voor een betere top en optrek. Zo houd je het nog een beetje 'zuinig' op een 2takter.
 
4T is gewoon veel zuiniger en onderhoud is een stuk minder dan een 2T, maar een 2T is wel stukken sneller en makkelijker te opvoeren.

Ik zou persoonlijk gewoon voor een 50cc 2t scooter gaan en dan gewoon vario veranderen / andere uitlaat monteren voor een betere top en optrek. Zo houd je het nog een beetje 'zuinig' op een 2takter.
Wat is optrek?
 
4T is gewoon veel zuiniger en onderhoud is een stuk minder dan een 2T, maar een 2T is wel stukken sneller en makkelijker te opvoeren.

Ik zou persoonlijk gewoon voor een 50cc 2t scooter gaan en dan gewoon vario veranderen / andere uitlaat monteren voor een betere top en optrek. Zo houd je het nog een beetje 'zuinig' op een 2takter.
Onderhoud op 4t is minder als op een 2t? Is dat zo? Wat dacht je van de motorolie? Kleppen stellen?

2t heeft veel minder onderhoud nodig als 4t.
 
4T is gewoon veel zuiniger en onderhoud is een stuk minder dan een 2T, maar een 2T is wel stukken sneller en makkelijker te opvoeren.

Ik zou persoonlijk gewoon voor een 50cc 2t scooter gaan en dan gewoon vario veranderen / andere uitlaat monteren voor een betere top en optrek. Zo houd je het nog een beetje 'zuinig' op een 2takter.
Aan zo iets dacht ik ook ja, wat is denk jij een goede scooter dan? Zelf vind ik het model van een Zip type 3 wel mooi en een gewoon zip model 2 takt, maar is dit een beetje een goede begin scooter? of heb jij(of andere die dit lezen) andere ideeën?(budget 1300€)
Post automatically merged:

Onderhoud op 4t is minder als op een 2t? Is dat zo? Wat dacht je van de motorolie? Kleppen stellen?

2t heeft veel minder onderhoud nodig als 4t.
wat denk jij dat een mooie beginners 2 takt scooter is?(voor een leuke prijs, budget licht ronde de 1300€)
 
Last edited:
Freek denk er wel aan dat 2-takt scooters over het algemeen ouder zijn dan jezelf.
Dus als jezelf niet handig bent, kan dit veel geld kosten want je begrijpt toch wel dat deze oudere scooters meestal meerdere eigenaren hebben gekend die elk hun bijdrage hebben geleverd aan het "onderhoud" en "reparatie" of het gebrek eraan, als je begrijpt wat ik bedoel.
De meeste 2-takts die je tegenwoordig koopt hebben dan ook vaak gebreken de ene wat minder dan de andere maar toch...., bovendien goedkoop zijn ze ook niet ondanks hun leeftijd door hun populariteit.
 
Freek denk er wel aan dat 2-takt scooters over het algemeen ouder zijn dan jezelf.
Dus als jezelf niet handig bent, kan dit veel geld kosten want je begrijpt toch wel dat deze oudere scooters meestal meerdere eigenaren hebben gekend die elk hun bijdrage hebben geleverd aan het "onderhoud" en "reparatie" of het gebrek eraan, als je begrijpt wat ik bedoel.
De meeste 2-takts die je tegenwoordig koopt hebben dan ook vaak gebreken de ene wat minder dan de andere maar toch...., bovendien goedkoop zijn ze ook niet ondanks hun leeftijd door hun populariteit.
dat begrijp ik ja, ik ben op marktplaats wel zip 2 takts uit 2012 tegen gekomen. Zou dit een goede optie zijn?
 
Onderhoud op 4t is minder als op een 2t? Is dat zo? Wat dacht je van de motorolie? Kleppen stellen?

2t heeft veel minder onderhoud nodig als 4t.
Dat klopt, al is olie verversen en kleppen stellen niet zoveel werk. En een 2t moet je met een beetje pech om de zoveel tijd ontkolen. Dus onder de streep ontloopt het elkaar niet veel.

In theorie zou een 4t iets duurzamer moeten zijn, maar in praktijk is dat ook niet altijd het geval. Het ligt er vooral aan in hoeverre het tweedehandsje dat ts gaat kopen mishandeld is door de vorige eigenaren.
 
Ontkolen? Leg eens uit? Heb dit de afgelopen vier/vijf jaar dat ik dit ding (Ludix 2t) heb nooit gedaan.
Ja dat is fijn, maar straks koopt ts een hok dat lekker rijk op mengsmering heeft gereden. En dan is het pret.

'Alleen nog ff afstellen' staat dan in de advertentie.
 
Freek denk er wel aan dat 2-takt scooters over het algemeen ouder zijn dan jezelf.
Dus als jezelf niet handig bent, kan dit veel geld kosten!

Er staan er ook zat bij die niet ouder zijn, tenzij je 5 jaar oud bent!
Voor de rest is het als vanouds en ben ik het eens met Sparky...

En handig moet je wel zijn met ook wat knowhow in de kwabben... Deze nieuwere types zijn dan ook allen uitgevoerd met een injectie motorblok.
Desondanks kun je nog best wel een goede aanschaffen als men eerlijke mensen treft!
Helaas is dit ook een uitstervende soort gebleken en ben je aangewezen op jezelf en evt. vrienden (kennissen) die je kunnen bijstaan en begeleiden op het forum na!

Bovendien komen we steeds dichter bij de 2030 grens waarbij iedereen (gemeentes/provincies) voorop wil lopen om Brussel te plezieren!
Wat dat betreft kun je dan beter voor een 4 takt variant gaan!

En ontkolen is iets uit de oude doos toen brandstof nog loodhoudende producten als additieven toegevoegd kregen.
De bekende parel is er één van!
 
Ja sowieso, maar ook met de 4 takt broeders loop je tegen vrijwel dezelfde probs aan!
Het zijn overigens inderdaad fossielen aan het worden..., geen enkele fabrikant gooit nog 2 takt motoren onder een hedendaagse scooter.

Alles 4 takt EFI en/of volledig elektrisch in de nabije toekomst!
Ik heb de hele maand februari doorgebracht in Thailand en zelfs daar (kalenderjaar: 2567) zijn de elektrische varianten toch wel favoriet.
Zowel in de grote steden als in het uiterste noorden een hot topic en item...., echter geen fatbikes maar puur mountainbikes met een enorme power on board en een behoorlijke actieradius!

Qua aanschaf lach je je helemaal gek..., wat wij hier voor één fiets betalen kun je er daar 2 1/2 voor aanschaffen!
Idem dito voor scooters..., maar ik wijk weer af zie ik...
En ja, 2 takt kan nog steeds wel, echter in de grote steden moet je dan eromheen gaan rijden om aan een boete te kunnen ontkomen!

Woon je buiten de randstad kan het nog wel even lijkt me...
Moet je door emissiegebied ben je gewoon de lul omdat er dan een mooie foto van de kentekenplaat te zien is op het scherm van het CIJB en je automatisch een boete krijgt!
 
Ja sowieso, maar ook met de 4 takt broeders loop je tegen vrijwel dezelfde probs aan!
Het zijn overigens inderdaad fossielen aan het worden..., geen enkele fabrikant gooit nog 2 takt motoren onder een hedendaagse scooter.

Alles 4 takt EFI en/of volledig elektrisch in de nabije toekomst!
Ik heb de hele maand februari doorgebracht in Thailand en zelfs daar (kalenderjaar: 2567) zijn de elektrische varianten toch wel favoriet.
Zowel in de grote steden als in het uiterste noorden een hot topic en item...., echter geen fatbikes maar puur mountainbikes met een enorme power on board en een behoorlijke actieradius!

Qua aanschaf lach je je helemaal gek..., wat wij hier voor één fiets betalen kun je er daar 2 1/2 voor aanschaffen!
Idem dito voor scooters..., maar ik wijk weer af zie ik...
En ja, 2 takt kan nog steeds wel, echter in de grote steden moet je dan eromheen gaan rijden om aan een boete te kunnen ontkomen!

Woon je buiten de randstad kan het nog wel even lijkt me...
Moet je door emissiegebied ben je gewoon de lul omdat er dan een mooie foto van de kentekenplaat te zien is op het scherm van het CIJB en je automatisch een boete krijgt!
Na alles gelezen te hebben op deze post, denk ik dat het een 4 takt gaat worden. Enig idee wat een goede 4 takt is die je een beetje op tot de 75 +/- kan opvoeren? zo ja, wat zou een goede setup zijn?
 
Back
Top