Probleem met starten Lifan E3

Vanzanten

New Member
Goedemiddag allemaal! Ik heb een Lifan E3 uit 2020 die nog geen 3000 km heeft gereden. Ik gebruik hem alleen tussen april en september en heb hem héél netjes bijgehouden. Maar nu is er toch een probleempje. Door de startknop en rem een paar seconden in te drukken moet er een groen lampje gaan branden en daarna kan ik rijden. De eerste keer dat ik vorig jaar (na de winter) wilde gaan rijden werd het lichtje echter niet groen. Nu weet ik helemaal niks van scooters en electronica, maar het leek me dat dit gewoon een slecht contact in de schakelaar moest zijn. Die heb ik opengeschroefd en toen zag ik dat er twee koperen puntjes tegen elkaar worden gedrukt bij gebruik van de startknop. Ik heb die puntjes voorzichtig met wat schuurpapier behandeld en heb daarna geen problemen meer gehad. Maar nu wilde ik vorige week voor het eerst DIT jaar wegrijden en je raadt het al: hetzelfde probleem. Ik heb dezelfde acties uitgevoerd, maar dit keer lijkt er méér aan de hand. De scooter startte namelijk wél meteen na het schuren, maar na uitschakelen was het wéér mis. Ik heb daarom de kap aan de voorzijde weggehaald, gekeken of er iets mis was met de connectoren, alles een keer losgehaald en opnieuw vastgemaakt, maar het probleem blijft bestaan. Het komt er nu op neer dat hij gewoon soms wél en soms géén contact kan maken. Ik heb geen idee waar ik moet kijken voor een oplossing. Ik hoop dat iemand van jullie dat wél heeft!
 
Advertisement - register to remove this

Je bedoelt de puntjes waar de knop tegenaan komt, of de pinnen waar de stekker van het bedrading harnas in geklikt wordt?
Beide iets opschuren kan idd helpen, maar heb je die ook al daarna eens met een doekje ontvetter behandeld?

Weet verder niet wat je verstaat onder heel netjes bijhouden (enkel schoongepoetst, of ook de accu tussen 40-80% gehouden)
 
Als ik de connector met de knop openschroef, zie je twee koperen puntjes. Eén aan de "vaste" kant van de connector en een aan de knop zelf. Tussen de vaste kant en de beweegbare knop zit nog een veer. Door de knop in te drukken komen de twee koperen pinnen op elkaar. Die pinnen heb ik dus opgeschuurd en ook ontvet (met IPA). De accu is volgens mij in uitstekende staat. Ik laad hem altijd op tijd op, ontlaad hem nooit voor meer dan 70 procent (dus niet onder de 30 procent) en in de winter haal ik hem uit de scooter. Ik bewaar hem dan binnen. Ik laad hem dan 2 of 3 keer een beetje bij in de maanden dat hij binnen is (meestal van oktober tot en met maart).
 
Misschien is dit voor deskundigen een hele domme vraag. Kan het zijn dat te weinig remvloeistof in de achterrem het probleem veroorzaakt? Ik kon gisteren met geen mogelijkheid meer starten. Ik moet tijdens het indrukken van de startknop tegelijkertijd de achterrem indrukken. Ik zag gisteren ineens dat er geen remvloeistof meer in het reservoir zat. Ik heb dat bijgevuld en de remleiding ontlucht. Daarna kon ik DIRECT starten.
 
Kan het zijn dat te weinig remvloeistof in de achterrem het probleem veroorzaakt?
kortweg: nee, dat staat hier los van.
als je de rem inknijpt om te starten, gebruik je de schakelaar in je remhendel om het cirquit te sluiten zodat de controller het seintje krijgt om de motor op scherp te zetten.
dit voorkomt dat ie er ongecontroleerd vandoor gaat.
(je zou eventueel ook bij je remhendels een vervuild contactje kunnen hebben)
maar naar het niveau van de vloeistof kijkt het niet.
Ik heb dat bijgevuld en de remleiding ontlucht. Daarna kon ik DIRECT starten.
gevalletje van mazzel.
doet ie t nu nog steeds foutloos?
 
Back
Top