Motor of brommer weet niet wat ik moet kiezen

Artus

New Member
Ik wil een Motor of brommer:

Ik wil graag een van de volgende motor/brommer:

Mash new seventy 125
Triumph Speed 400
Hanway raw 50
aprilia sxr 50

Ik wil er elke maand tussen de 1500 en 3000 km op rijden.

Ik ben een beginner, heb ooit wel op een Tomos revival gereden (Automaat)
van zwolle naar rotterdam.
ik vond het te langzaam gaan hij reed 60
trok ook wat langzaam op. maar was wel leuk.
is nu jaren geleden.

Ik ben niet zo technisch heb geen verstand van onderhoud.
Dingen zoals ketting smeren en olie verversen moet ik wel kunnen leren,
maar lucht filter, caborateur en cylinder inspecteren olien, schoonmaken of vervagen, en bouten en schroeven aan draaien, kan ik denk ik echt beter door een monteur laten doen.

Ik ga er vanuit dat ik €150 euro per maand kwijt ben aan onderhouds kosten.


Ik twijfel dus over wat ik het beste kan doen:

Een motor omdat ik dan niet gepakt hoef te worden op een opgevoerde brommer en omdat ik dan
gewoon lekker snel ga en lange afstanden kan rijden.

Of een brommer: Omdat ik dan ook op het fietspad kan rijden, minder kwetsbaar in het verkeer.
is toch weer iets anders. is ook minder duur, heb een budget van €4500 Euro per jaar

Ik ben 29 dus ik kan meteen voor mijn a2 gaan, maar dan ben ik wel 1 jaar extra aan het sparen voor een triumph speed 400.

Heeft er iemand tips?
 
Advertisement - register to remove this

gelijk voor Motor gaan ... ( vind ik ).
Mash seventy 125 €3000 of Triumph Speed 400 €6800?
Wil er wel mee op de snelweg mee gaan rijden en er wordt veel gezegd dat dat op een 125cc echt levens gevaarlijk is.
ik Denk, als je gewoon op de rechter rijbaan blijft rijden en niet inhaalt dan kan het mischien nog wel.
maar ik weet ook niet of het wel goed is voor zo'n 125cc motor om continue om full trothle op zijn max te blijven rijden?
(Voor 3 uur lang ofzo? woon in groningen en wil wel eens naar rotterdam)

Voor een triumph speed 400 moet ik zeker nog wel een jaar extra sparen.
 
Ik wil een Motor of brommer:

Ik wil graag een van de volgende motor/brommer:

Mash new seventy 125
Triumph Speed 400
Hanway raw 50
aprilia sxr 50

Ik wil er elke maand tussen de 1500 en 3000 km op rijden.

Ik ben een beginner, heb ooit wel op een Tomos revival gereden (Automaat)
van zwolle naar rotterdam.
ik vond het te langzaam gaan hij reed 60
trok ook wat langzaam op. maar was wel leuk.
is nu jaren geleden.

Ik ben niet zo technisch heb geen verstand van onderhoud.
Dingen zoals ketting smeren en olie verversen moet ik wel kunnen leren,
maar lucht filter, caborateur en cylinder inspecteren olien, schoonmaken of vervagen, en bouten en schroeven aan draaien, kan ik denk ik echt beter door een monteur laten doen.

Ik ga er vanuit dat ik €150 euro per maand kwijt ben aan onderhouds kosten.


Ik twijfel dus over wat ik het beste kan doen:

Een motor omdat ik dan niet gepakt hoef te worden op een opgevoerde brommer en omdat ik dan
gewoon lekker snel ga en lange afstanden kan rijden.

Of een brommer: Omdat ik dan ook op het fietspad kan rijden, minder kwetsbaar in het verkeer.
is toch weer iets anders. is ook minder duur, heb een budget van €4500 Euro per jaar

Ik ben 29 dus ik kan meteen voor mijn a2 gaan, maar dan ben ik wel 1 jaar extra aan het sparen voor een triumph speed 400.

Heeft er iemand tips?
Ik zou een 2takt 125er doen zoals een aprilia rs125 of yamaha r6 volgens mij
 
Ligt een beetje aan het traject dat je moet rijden. 20.000 km is best veel maar als je met de scooter alle files kunt omzeilen is dat wel een voordeel.

Ik vraag me wel af of je het wel redt met 150 per maand voor de onderhoud van een motor want ik weet wel dat de onderdelen voor een motor enorm duur zijn en je bent niet technisch dus arbeidsloon zal er ook niet om liegen.
Motorpak moet je ook niet vergeten en een dure helm zal je ook nodig hebben voor je veiligheid. Motorverzekering is vele malen hoger dan van een scooter.

Als je voor een motor gaat koop dan 1 met voldoende vermogen want je wil wel met het verkeer meekunnen en ook ergens tussenuit kunnen als de nood aan de man is en geloof me dat gebeurt vaker dan je denkt.
 
Ligt een beetje aan het traject dat je moet rijden. 20.000 km is best veel maar als je met de scooter alle files kunt omzeilen is dat wel een voordeel.

Ik vraag me wel af of je het wel redt met 150 per maand voor de onderhoud van een motor want ik weet wel dat de onderdelen voor een motor enorm duur zijn en je bent niet technisch dus arbeidsloon zal er ook niet om liegen.
Motorpak moet je ook niet vergeten en een dure helm zal je ook nodig hebben voor je veiligheid. Motorverzekering is vele malen hoger dan van een scooter.

Als je voor een motor gaat koop dan 1 met voldoende vermogen want je wil wel met het verkeer meekunnen en ook ergens tussenuit kunnen als de nood aan de man is en geloof me dat gebeurt vaker dan je denkt.
En mocht ik nou voor een brommer gaan of scooter:
omdat het goedkoper en veiliger is.

wat kan ik dan het beste halen?
Een hanway raw 50 of aprilia sxr 50?

Een hanway is meer onderhoud en ik denk niet dat ik dat zelf kan...
ik wil dan dingen zoals olie verversen (wat om de 500 km moet gebeuren volgens de handleiding)
om de 1500 km doen.
en eigleijk niet hoeven kijken naar de brommer of scooter dan na een 1500 of 3000 km.
of in iedergeval niet naar een monteur hoeven brengen voor ik die 1500 of 3000 km heb behaald.
(zonder er zelf naar te hoeven kijken.)
 
Ligt een beetje aan het traject dat je moet rijden. 20.000 km is best veel maar als je met de scooter alle files kunt omzeilen is dat wel een voordeel.

Ik vraag me wel af of je het wel redt met 150 per maand voor de onderhoud van een motor want ik weet wel dat de onderdelen voor een motor enorm duur zijn en je bent niet technisch dus arbeidsloon zal er ook niet om liegen.
Motorpak moet je ook niet vergeten en een dure helm zal je ook nodig hebben voor je veiligheid. Motorverzekering is vele malen hoger dan van een scooter.

Als je voor een motor gaat koop dan 1 met voldoende vermogen want je wil wel met het verkeer meekunnen en ook ergens tussenuit kunnen als de nood aan de man is en geloof me dat gebeurt vaker dan je denkt.
Een helm is zowiezo duur
 
Ik zou een 2takt 125er doen zoals een aprilia rs125 of yamaha r6 volgens mij
Yamaha R6 is een 4Takt.

en hanway is meer onderhoud en ik denk niet dat ik dat zelf kan...
ik wil dan dingen zoals olie verversen (wat om de 500 km moet gebeuren volgens de handleiding)
Lijkt mij sterk dat je om de 500 km een beurtje moet geven.
Dit zal de eerste onderhoudsbeurt zijn lijkt mij, daarna om de 2000 a 3000 kilometer zoals vele Chineesjes.

Met een 125cc moet je van de autoweg afblijven.
Ik wil er elke maand tussen de 1500 en 3000 km op rijden.
Dit betekent dus, als je voor een chinese brommer gaat, dat je brommer gemiddeld iedere maand bij de dealer staat voor een beurt.

Weet je wat dit betekent 1500 a 3000 kilometer per maand rijden op een brommertje?
Laten we het gemiddelde eens nemen (3000+1500)/2)=2250 kilometer per maand.
Laten we ervan uitgaan dat je hem niet alleen voor woonwerk verkeer gebruikt maar ook in de weekenden.
Dat is dus 2250/31=72 kilometer per dag.
Dat zijn minimaal 2 uurtjes per dag op de brommer zitten en misschien wel meer afhankelijk van het traject dat je moet rijden.
 
Last edited:
Lijkt mij sterk dat je om de 500 km een beurtje moet geven.
Dit zal de eerste onderhoudsbeurt zijn lijkt mij, daarna om de 2000 a 3000 kilometer zoals vele Chineesjes.
Dat staat idd in alle handboeken en handleidingen en ik verbaas me daar altijd over.

Ik kan niet verzinnen waarom een scooter zo'n korte interval heeft terwijl een auto om de 10-20.000 km een beurt moet krijgen.

Ik doe er iig niet aan mee. Moet er wel bij zeggen dat ik niet alleen korte stukjes rij en vaak lange stukken rijdt.
 
De meeste scooters hebben maar weinig olie in het carter vaak minder dan een liter.
Dit is de reden.
Als je er niet aan meedoet, is het zo over met je brommertje vooral als je veel kilometers draait.
Als jezelf onderhoud doet en je maandelijk een beurtje geeft, dat kost toch in verhouding bijna niks.
Het is geen rocket science, Youtube staat vol met video's hoe je onderhoud doet en zaken vervangt indien nodig.
 
Last edited:
Je bent erg enthousiast, maar dagelijks zulke afstanden rijden op een motor of brommer gaat gauw tegenvallen.
Veel mensen in mijn omgeving gezien die er binnen een jaar al klaar mee waren.
@Sparky Bedoel je dat als de motor olie verbruikt dat de kleine hoeveelheid olie dan snel "op" is en je motor dan droog loopt?
Mijn scooters en motor gebruiken geen olie. Ja, de 2 takten wel.
 
De meeste scooters hebben maar weinig olie in het carter vaak minder dan een liter.
Dit is de reden.
Als je er niet aan meedoet, is het zo over met je brommertje vooral als je veel kilometers draait.
Als jezelf onderhoud doet en je maandelijk een beurtje geeft, dat kost toch in verhouding bijna niks.
Het is geen rocket science, Youtube staat vol met video's hoe je onderhoud doet en zaken vervangt indien nodig.
Zo moeilijk is dit niet nee, ik dee dit al bij me opa's scooter toen ik 10 was. edit eerst wel met behulp van me pa maar je leert het zo! Hey is echt niet moeilijk alleen banden moet je niet aan beginnen.
 
Last edited:
Dat staat idd in alle handboeken en handleidingen en ik verbaas me daar altijd over.

Ik kan niet verzinnen waarom een scooter zo'n korte interval heeft terwijl een auto om de 10-20.000 km een beurt moet krijgen.

Ik doe er iig niet aan mee. Moet er wel bij zeggen dat ik niet alleen korte stukjes rij en vaak lange stukken rijdt.
Zoals ze ook al zeiden, de eerste beurt moet zo snel gebeuren. De latere beurten zijn gewoon om de paar duizend.

Een kleine hoeveelheid olie vervuilt gewoon snel. Er zit ook geen oliefilter op.

Ik zou zon Chinees ding gewoon lekker laten staan, helemaal als je zo veel gaat rijden. Gewoon iets betrouwbaars kopen van een goed merk.
 
Ja, dat is idd wel een dingetje met korte stukjes rijden en niet (lang) op temperatuur komen.

Ik ga altijd bewust regelmatig even een flink stuk rijden hiervoor en om zuiger/kop schoon te branden.
 
Last edited:
Back
Top